Carpe Diem!

Vi lever i en ny tid där mycket har förändrats, på väldigt kort tid. Förr i tiden, kunde en entreprenör ha en bunt med kalla samtal, presentationer med montrar, och som säljare skulle man “pracka på” sin produkt till så många kunder som möjligt. Men idag, på 2000-tal är det oftast helt nya idéer och annorlunda koncept som får mest resultat t.ex. med tanke på behovet av en bättre och klimat smartare hållbar ekonomi. Som exempel: Organic Makers har en hemsida med recept, och kit till egen tillverkning av hudvård, det du inte kan äta, är inte heller säkert att ha på huden. Appen Sellpy erbjuder konsumenter ett välutformat logistikaparat för att lämna och hämta påsar med second hand kläder i den smaken som kunden faller för i en bank av foton och en smidig utcheckning i kassan. To Good To Go är en app som många miljövänner väntat på, istället för att ”dumpstra” mat, dvs hämta mat i hemlighet i slängda containers, så kan nu matbolag ge bort överbliven mat för att minska matsvinnet. Ett litet bolag i London kom på att hästhår absorberar råolja, och gör hästhårsmattor för att rengöra stränder från råoljespill!

Marknaden inom miljöinnovaitioner är i princip omättad, och entreprenörskap behövs för att driva lösningar till problem som uppstår. Om man har översikt till ett problem, och vet vad som behövs göras så är en konsults roll, bara raka vägen till framgång utan att det blir en qick fix. Klimatet och miljön är inte ett quick fix.

Nätverkande med andra likasinnade är a och o när det gäller att skapa förtroende, och långsiktiga relationer. Jag anser att med min kompetens som miljövetare, har hela världen öppen för mig att hjälpa små och stora företag, att sälja mera och omvända utbud och efterfråga till något bättre t.ex. med Fair Trade. Fair Trade som är en handelsform som ger arbetare möjligheter, att slippa arbeta i sweatshops, och låta barnen gå i skolan. Vilket i sin tur utvecklar samhällen i underutvecklade länder. En entreprenör har handlingskraft, driven, har erfarenhet, och gör något, utvecklar idéer och får saker gjort. Och vågar även ta ekonomiska risker. Om man t.ex. pratar om “intraprenörer”, som kan förändra organisationer från insidan och utåt sett så anser jag att många klimatproblem kan lösas, om man sektor för sektor och inom infrastrukturen finner lösningen till klimatproblemen som nu känns oändliga och enorma. Vi har helt enkelt öppnat vägen för nya problemlösningar, vilket för mig är en helt unik USP – Unique Selling Point!

Ni som är entreprenörer, inser ni vad jag menar med att vi i princip har en helt 100% omättad marknad? Klart som fan att Green Wash företag hoppar på tåget, kapitalisterna är rädda, men de gör så gott de kan för att hinna i fatt det faktum, att köpare blivit kräsna. Innanför B2B sammanhang, är konsumenternas makt, en riktig rädsla. De vill inte bli utrökta. Vi måste rikta tillväxt åt BRA saker, som Fair Trade, och Cirkulär Ekonomi, som Eko Ringar, ägg från gårdar. . . osv. . .

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *