Om entreprenörer/konsulter och deras kapacitet att göra skillnad:

Vi lever i en ny tid där mycket har förändrats, på väldigt kort tid. Förr i tiden, kunde en entreprenör ha en bunt med kalla samtal, presentationer med montrar, och som säljare skulle man “pracka på” sin produkt till så många kunder som möjligt. Men idag, på 2000-tal är det oftast helt nya idéer och annorlunda koncept som får mest resultat t.ex. med tanke på behovet av en bättre och klimat smartare hållbar ekonomi. Som exempel: Organic Makers har en hemsida med recept, och kit till egen tillverkning av hudvård, det du inte kan äta, är inte säkert heller att ha på huden. Appen Sellpy erbjuder konsumenter ett välutformat logistikaparat för att lämna och hämta påsar med second hand kläder i den smaken som kunden faller för i en bank av foton och en smidig utcheckning i kassan. To Good To Go är en app som många miljövänner väntat på, istället för att ”dumpstra” mat, dvs hämta mat i hemlighet i slängda containers, så kan nu matbolag ge bort överbliven mat för att minska matsvinnet. Ett litet bolag i London kom på att hästhår absorberar råolja, och gör hästhårsmattor för att rengöra stränder från råoljespill!

Det finns så många innovationer som hjälper till i kampen för en bättre miljö. Jag anser att det finns ett enormt omättat behov av den här typen av tjänster, och produkter. Och jag tror inte att många inser det ännu, men entreprenörsdriven innovation som är entreprenörsdriven välgörenhet finns redan i många exempel där
man t.ex. inte behöver kritisera bolagens tillväxt och profit, som i vanliga fall skulle enligt en del klimataktivister t.ex. ”leda till miljöförstörelse”. Tvärtom så tror jag att om många entreprenörer och konsulter verkligen ser problemen med klimatet, och använder tillväxt ”tvärtom”, inte för att t.ex. hugga ner regnskog (det kan ju ingen sova gott med), men för att finna lösningar och bidra med alternativa och kreativa idéer med deras handlingskraftiga kunskap och kompetens. Till exempel skapa produkter av bambu, industrihampa och moringaträd, då de är
trädslag, som är hållbara att framställa. På 2000-tal blev klimatfrågan av stort vikt när Greta Thunberg och hennes vänner protesterade mot regeringen. Vi måste bara omsätta dessa idéer ”Glocalt”, lokalt och globalt och chefer/konsulter och entreprenörer har handlingskraften som behövs.

För att skapa ett nytt företag behöver man komma på en bra idé och brainstorma. Utforma
en affärsplan och göra Case Studies eller skapa en Business Model Canvas, som fungerar enligt affärsstrategen Alexander Osterwalder’s metod. Man behöver vilja ha framgång och jobba effektivt. En konsult omsätter idéer i verklig handling. Det är det jag menar med entreprenörsdrivna hållbara idéer. Jag tror inte att marknaden för klimatfrågan är mättad och tillväxt inom denna nya sektor är inte ”dålig profit och dålig kapitaltillväxt som skapar miljöproblem”. Det är snarare tvärtom, det är nu som vi kan börja med banbrytande nyföretagande, genom samarbete med andra pionjärer, som är modiga, och tänker att man inte ens vill tänka utanför boxen: Utan avskaffa boxen och göra något helt 100% annorlunda. En ”miljöentreprenör” vågar exponera pengar för ekonomisk risk/fara, för att driva projekt framåt. Fair Trade som är entreprenörsdriven välgörenhet är ett exempel på hur man kan driva företag. Jag ser inte tillväxt som ett problem även om det är vanligt i klimatsammanhang att det låter som att många säger de är emot tillväxt. Jag anser vi kan driva tillväxt till bra saker istället för nedsmutsningen som uppstod med t.ex. överproduktion och överkonsumtion. En entreprenör drömmer om att göra stor skillnad. En konsult drömmer om att påverka. En duktig entreprenör och en konsult som säljer sina timmar mot lön och han tänker inte att han “säljer”, han tänker att han hjälper till. Han snarare tillfredsställer ett behov och det är här som jag ser det enorma faktiska behovet för miljödriven innovation behövs, även om det är så underskattat.

Hur ska man agera professionellt gentemot kunden och ge bra kundbemötande? Genom att bygga förtroende tillsammans i samtalet med kunden så kommer man att tillsammans bygga en stadig relation, där det är viktigt att lyssna. Jag tycker även det är jätteviktigt i moderna tider att ha kontakt med kunden även om de inte är inne i butiken och köper “just nu”. Jag anser att integritet i bolagets kärna av värderingar, är mycket viktigt, även om företaget inte är ekologiskt. En kund kommer tillbaka om han känner att företaget är transparent, och inte ljuger med s.k. Green Wash som är det samma som att säga att bolaget är för miljön, men inte är så miljövänligt som de påstår. En annan viktig sak som jag anser, är att det är bra att man är konsekvent med att alltid ha samma domän på ens hemsida så att kunden känner igen sig, detta spelar stor roll för t.ex. franchising företag. En nöjd kund bidrar genom att t.ex. också att förutom rekommendera, också gärna leta efter nya kunder till min verksamhet då hen vet jag löser hens problem.

Jag anser inte att entreprenörer, konsulter och designers allenast skall ändra klimatproblemen. Det är inte så jag menar, men det jag menar är att det finns massor med nya vägar, som vi inte ännu tagit. Jag tror just nu, att våran största “kund” så att säga, är själva planeten och vårat avtryck på miljön och jag tror detta är en helt ny men enorm marknad som nu öppnats. Jag tror att vi kan skapa en bättre värld, inte bara genom att finna lösningarna till klimatproblemen, men också samarbeta med andra sektorer: Om man t.ex. pratar om ”intraprenörer”, som kan förändra organisationer från insidan och utåt sett så anser jag att många klimatproblem kan lösas, om man sektor för sektor och infrastrukturen finner lösningen till klimatproblemen som nu känns oändliga och enorma. Vi har helt enkelt öppnat vägen för nya problemlösningar. Jag menar detta då jag ser att många lider av klimatångest. Jag anser därför att det är av mycket stor viktigt att visa vägen och att istället tänka positivt i en anda av att: “Vi kan om vi vill. Och, vi vill”. Även en liten person kan göra mycket skillnad. Det är en riktig entreprenör för mig. Någon som vill förändra något, och också gör det, fast på riktigt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *